Historisch Correct: Februari 1979

LEEK Weeralarm code rood bestond nog niet. Weer waarschuwingen wel. Februari 1979: sneeuwoverlast. De winter van 1978-1979 werd achteraf gezien als ‘een strenge kwakkelwinter’.

Er werd geen elfstedentocht verreden. Er was wel veel overlast van ijzel en sneeuw. Vanuit Uithuizermeeden werd de zware sneeuwstorm van half februari het eerst doorgegeven aan De Bilt. Daar werd het eerst niet echt geloofd, en dus ook niet meteen doorgegeven. Maar al snel werd duidelijk dat geheel Nederland op 14 februari een zware sneeuwstorm te verduren kreeg. Dat was dus op Valentijnsdag. Maar aan Valentijnsdag werd in Nederland toen nog nauwelijks aandacht geschonken. Dat waaide pas later over vanuit Amerika.

De sneeuwstorm van februari 1979 zorgde voor metershoge sneeuwduinen op vele plekken. Sommige huizen, of schuren, waren van één kant compleet onbereikbaar geworden.

Wegen, sloten en weilanden liepen als een heuvellandschap in elkaar over. Dorpen werden afgesneden van de buitenwereld. Auto’s strandden in de sneeuw, en vaak kwam alleen het dak nog boven de sneeuw uit. En soms dat laatste zelfs niet meer. Het niet meer kunnen verplaatsen, over lange afstanden, zorgde ervoor dat de dorpswinkels al snel door hun voorraden etenswaar heen waren. Er werd nogal gehamsterd. De sneeuwduinen waren ook niet zomaar even snel weg te werken. Militairen kwamen meehelpen, zoals dat in noodsituaties altijd gebeurt.

De trein Groningen-Leeuwarden stond bij station Visvliet voor een metershoge sneeuwduin. Met de schop maakten militairen de (spoor)weg vrij. Station Visvliet bestaat trouwens inmiddels niet meer. Op de foto zijn militairen ook een trein aan het uitgraven. Dat gebeurde in Leek, bij mijn geboortehuis, Tolberterstraat 53. Ook toen er enkel nog treinen over het traject reden sprak men toch nog over ‘de Drachtster Tram’. Ook die is er inmiddels niet meer. En, o ja, na de sneeuwoverlast zorgde het smeltwater, met name ook in onze voormalige gemeente Leek, nog voor een forse wateroverlast.

Albert Graansma