Column Anneke de Vries | Indruk

Leerlingen kunnen docenten maken en breken, daar ben ik van overtuigd. Als ik die monden - open vanwege volle aandacht en verbijstering - van mijn vier oriëntatieklassen zie wanneer ik een mythe vertel, maak ik van puur plezier het verhaal nog wat mooier en spannender! Aandacht van een horde kinders werkt inderdaad inspirerend en is volledig verslavend. Helaas kent ook bijna iedereen wel direct of indirect zo’n voorbeeld van een docent die er niet in slaagt boven het gekakel en gekrakeel van het grut uit te komen, die stilletjes verandert en verzuurt of die zelfs uiteindelijk huilend de klas uitloopt om nooit meer terug te komen… Triest eigenlijk, die macht van de massa om een individu kapot te maken.

Ik ben er ook van overtuigd dat docenten leerlingen kunnen maken en breken en probeer me van die macht voortdurend bewust te zijn en daarin geen fouten te maken. Het is zo eenvoudig om iets aardigs te zeggen omdat er zo verhipte vaak leuke dingen gebeuren bij individuen en in klassen. Helaas lukt dat me niet altijd en ontvallen ook mij opmerkingen die ik beter niet had kunnen maken. Ik zoek nu maar even niet naar voorbeelden maar probeer mijn leven verder te beteren ;-)

Voor de mate waarin een docent invloed kan hebben, neem ik u mee naar een citaat, gelezen in het Onderwijsblad van september: “De colleges van docent Herman Pleij, die historische taal- en letterkunde doceerde, zal ik nooit meer vergeten. Het was één grote verrassing. Met jongensachtig enthousiasme beende hij op witte gympen door de klas en nam ons met vuur, overgave en intonatie mee de geschiedenis in”. Kijk, daar kan ik nu best jaloers op worden, een docent die een zo diepe indruk bij een leerling heeft achtergelaten. Als is het er maar eentje, voor die ene heb je toch die rol gespeeld. Ook ik? Ik blader door mijn mapje bewaarmails, waarin ik berichtjes bundel van oud-leerlingen die me na hun diplomering nog eens schreven. Het is natuurlijk een onzuivere doorsnee van een docentenleven, maar ik word opnieuw blij van wat ik daar lees. Kennelijk heb ook ik hier en daar voor deze en gene een kleinigheidje betekend. Een fijn gevoel. Citaten laat ik ook hier maar achterwege ;-)

…maar misschien ga ik nog wel een paar witte gympen aanschaffen, in navolging van Herman en voor de extra stimulans.