Winkels Westerkwartier klaar voor D-day

Morgen breekt (het begin van) D-Day aan voor ondernemers in de detailhandelsbranche. Ondanks corona mogen winkels weer beperkt open.

Met alle coronamaatregelen die zijn bedacht, doet 'Den Haag' beroep op de creativiteit van ondernemers om in te spelen op de nieuwe situatie. Eigenaresse Miranda Heys van schoenenwinkel Heys aan De Dam in Leek is blij met de kans die 'Den Haag' biedt om het ruime schoenenassortiment van haar bedrijf weer aan de eigen klanten te kunnen tonen. Zij en haar medewerkers staken de afgelopen weken veel energie in het optuigen van een 'bel- en bestelservice', waarmee ook volop werd geadverteerd. Volgens de eigenaresse loopt deze vorm van dienstverlening goed. Maar uiteraard wordt hiermee bij lange na de omzet niet behaald die normaal wordt gerealiseerd.

Klanten veilig ontvangen

Conform de regels dienen klanten vooraf een afspraak maken bij de schonenzaak. Dat kan via de website, telefoon of what's app. ,,We laten op de afdelingen kinderschoenen, damesschoenen en herenschoenen die alle drie van buiten een eigen ingang hebben, per half uur ieder vier klanten toe. Daarmee voldoen we royaal aan de regels waarin zes klanten per half uur worden voorgeschreven.’’ De medewerkers van Heys waren de afgelopen dagen druk in de weer om met een dosis creativiteit haar klanten veilig te kunnen ontvangen.

‘Ik zie internet niet als een bedreiging, maar als een kans

Ook eigenaar Henk-Jan Klooster van de Heeren van Leek juicht de versoepeling van de regels toe. ,,Fysiek winkelen mag vanaf morgen gelukkig weer. Zeker nu het voorjaar begint te worden, hebben mensen daar behoefte aan. Ik zie mensen onze etalage weer bekijken.’’ Ook de Heeren van Leek zette zwaar in op online winkelen na het afkondigen van de lockdown. ,,Maar de beleving, waarvan sprake is bij fysiek winkelen, heb je bij internet niet. Klanten willen de broek die ze misschien willen kopen, voelen en kijken of ie past en staat.’’ In die zin is Klooster niet bang dat het online winkelen op termijn het fysiek winkelen gaat overvleugelen. ,,Ik zie internet niet als een bedreiging, maar als een kans.’’

‘Het werkt anders als je bij de mensen thuis komt’

Door de Heeren van Leek werd internet op een bijzondere wijze ingezet. ,,Belangstellenden kijken rond op onze website. We vragen om een verlanglijstje in te vullen. Vervolgens nemen wij zelf telefonisch contact op. ,,Soms komen we langs bij de klanten om bestelde kleding af te leveren. Maar afhalen aan de zaak kan ook.'' Het persoonlijk contact dat hierdoor ontstond met klanten noemt Klooster heel bijzonder. ,,Het werkt anders als je bij mensen aan huis komt. Soms praat je bij klanten thuis wel drie kwartier en gaan de gesprekken over bijvoorbeeld kinderen en geloof.’’

Er wordt dit voorjaar alweer volop gefietst

Eigenaar Minne Huizinga van Bicycle Store is niet minder blij dat fietsenverkoop vanuit de winkel vanaf morgen weer mag. ,,Er wordt dit voorjaar al weer volop gefietst. We hebben het druk gehad met reparaties.’’ Verkoop vond plaats via de website. ,,Soms zochten we klanten op om drie à vier fietsen te tonen. Maar ook stalden we op verzoek rijwielen ook buiten op voor de klant om ze goed te kunnen bekijken.’’ Huizinga verwacht dat de verkoop een boost gaat vertonen als klanten weer naar binnen mogen. Vooraf moet wel een afspraak worden gemaakt. Speciale maatregelen voor het weer ontvangen van de klanten is niet nodig. ,,De winkel is al zo ingericht dat mensen gemakkelijk op anderhalve meter van elkaar kunnen blijven. We hebben hier en daar wel wat met onze fietsen moeten schuiven.’’ De 50-jarige Huizinga begon januari 2012 met zijn bedrijf dat in elektrische fietsen is gespecialiseerd.

Regels vanuit Den Haag bijna onwerkbaar

Eigenaresse Jacobien van de gelijknamige lifestylezaak in Grootegast is blij dat de deur weer van het slot mag. ,,Fijn dat we weer mensen mogen ontvangen'', reageert zij. ,,Dat hebben de afgelopen weken erg gemist’’ Ze noemt de nieuw uitgevaardigde regels vanuit Den Haag bijna onwerkbaar. ,,Twee klanten ontvangen op 450 vierkante meter: hoe gaat dat in de praktijk?’’

Omdat ze werkt met een mode- en cadeauhoek hoopt ze net wat meer bezoekers binnen te kunnen laten. Daarvoor dient vooraf een afspraak te worden gemaakt dan anders het geval was geweest. Jacobien hoopt dat de nieuwe regels van korte duur zijn. ,,Zo niet dat overweeg ik mijn zaak in Grootegast op te splitsen in twee winkels met iedere een ingang. Zes jaar geleden voegden wij de oude Aldi bij ons winkelpand. Met twee aparte winkels keert die situatie in dat geval min of meer terug.’’

Koos Bijlsma