‘Mensen maken graag even een praatje’

Ondernemers hebben het zwaar. Na de laatste persconferentie lijkt het erop dat winkels voor 3 maart niet open kunnen. Al mogen er vanaf morgen wel goederen worden afgehaald. De meeste winkeliers bedachten de afgelopen weken creatieve oplossingen om zo toch hun klanten van goederen te kunnen voorzien.

Sandra Bleker van Zipper Mode in de Tolberterstraat in Leek verandert regelmatig haar etalage en zet enkele keren per dag foto’s van setjes kleding op Facebook en Instagram. ,,Mensen bellen wanneer ze wat leuks hebben gezien en dan maken we dat klaar en bezorgen het bij de mensen thuis. Vanaf 10 februari kan het ook aan de deur worden afgehaald.”

Klanten appen foto’s

Sandra ziet haar verkopen elke week groeien. ,,Het is jammer dat we klanten niet in de winkel kunnen ontvangen, maar ik snap wel wat de beweegreden is.” Ze hoopt dat de regering binnenkort besluit dat private shopping wordt toegestaan. ,,Dan kunnen we de klant op afspraak in de winkel helpen. Nu appen ze ook wel foto’s met de vraag of wat ze gekocht hen staat. Dat is toch anders.”

,,Je hebt het drukker, op een andere manier. De telefoon gaat de hele dag door. Maar dat is niet erg. Wat je wel merkt is dat er een boel mensen zijn die vereenzamen. Als ik de bestelling langs kom brengen, sta ik soms wel een half uur met mensen te praten.”

Telefonisch advies geven gaat beter dan via mail

Bij Heys Schoenmode adverteren ze met Bel en Bestel. ,,We plaatsen advertenties in kranten met daarin schoenen”, vertelt Miranda Heijs. ,,We hebben geen webshop maar wel een site waarop onze schoenen staan. Mensen bellen ons en geven door waar ze naar op zoek zijn. Wij adviseren ze dan over wat een goede schoen voor ze zou kunnen zijn. Hoewel het voor mensen de telefoon pakken best wel een drempel kan zijn, merken we dat we op deze manier beter advies kunnen geven dan via de mail. In een telefoongesprek krijg je meer informatie over bijvoorbeeld het type voet wat iemand heeft. Bij wandelschoenen adviseren we vaak een maat groter omdat die klein vallen. Mensen betalen hun schoenen van tevoren en wij sturen ze dan op. Binnen Leek en omgeving, bezorgen we de schoenen zelf thuis. En vanaf woensdag kunnen mensen ze ook bij ons afhalen. Dat mag dan weer.”

‘We moeten positief zijn van het is al zwaar genoeg’

Hoewel het heel anders is dan mensen in de winkel helpen, gaan ze bij Heys Schoenmode niet bij de pakken neerzitten. ,,Het heeft geen zin de koppen te laten hangen. We moeten roeien met de riemen die we hebben. We moeten positief zijn, want het is al zwaar genoeg. Ik hoop dat we de mensen snel weer in de winkel kunnen verwelkomen, maar het moet wel verantwoord zijn.”

,,Het gaat moeizaam”, zegt juwelier Bert van Zanten. ,,Het is een geluk dat we open mogen zijn voor reparaties en batterijen. En er komen wel wat aanvragen voor het vermaken van sieraden binnen. Maar de verkoop is een stuk minder. Telefonisch komen er wel bestellingen binnen voor bijvoorbeeld geboortebestek en horloges. Dan sturen we foto’s naar de klant. Sieraden is een stuk lastiger, want er komt een groot stuk gevoel bij kijken. Ik heb wel een summiere webshop, maar daar komen eigenlijk nauwelijks bestellingen op binnen. ”

‘Ik was er niet gerust op dat we open zouden kunnen blijven’

De Man in Leek heeft binnen twee weken een webshop uit de grond gestampt. Het plan was dit voorjaar met een te beginnen maar door de tweede lockdown, kwam deze er eerder. ,,Begin december had ik al contact opgenomen met onze websitebouwer”, vertelt Simon Kuipers, bedrijfsleider van De Man. ,,Ik was er niet gerust op dat we open zouden kunnen blijven. En dat bleek zo te zijn. Twee dagen voor Kerst ging onze webshop live.”

En inmiddels weten klanten de site te vinden. Niet alleen de vaste klanten. Ook vanuit elders in het land worden bestellingen op de site geplaatst. ,,We hadden laatst een bestelling uit het Zuiden.”

Zelf in de regio bezorgen

Bestellingen binnen een uur rijden van Leek worden persoonlijk bij de klant thuis gebracht. ,,We proberen dat dezelfde dag nog te doen. De rest versturen we met PostNL. Je merkt dat het gewaardeerd wordt dat we de spullen in de regio zelf bezorgen. Ze maken graag even een praatje en we horen ook vaak dat mensen het fijn vinden om de lokale ondernemers op deze manier te kunnen ondersteunen. En in gewone tijden nemen mensen de moeite om naar ons toe te komen, dus we zijn blij dat we dit stukje service kunnen leveren.”

Bestellingen kunnen niet alleen via de webshop worden gedaan. Ook via de telefoon komen deze binnen. ,,We verlenen nog steeds service. Op een iets andere manier dan in de winkel. Soms krijgen we een bestelling van een shirt van verschillende merken binnen. Als wij weten dat de ene pasvorm iets anders is dan de andere dan adviseren we ook een alternatief.”

Kuipers is blij dat de mensen vanaf morgen ook weer hun bestellingen bij de winkel af kunnen komen halen. ,,Maar wanneer we weer open kunnen? Geen idee. Daar durf ik niks over te zeggen. Dat is afwachten.”

Tekst: Mariëlle de Vries