Nieuwe peiling nodig in Leek over draagvlak reclamebelasting

ZUIDHORN Invoering van zogenoemde reclamebelasting verloopt in de gemeente Westerkwartier niet zonder slag of stoot. B en W moeten hun huiswerk overdoen.

Dat bleek vorige week tijdens een digitaal raadsoverleg. De reclamebelasting is bedoeld voor winkeliers. Uit de opbrengst van 68.000 euro jaarlijks worden onder meer feestverlichting en reclameactiviteiten betaald die bedoeld zijn om winkelcentra aantrekkelijk te maken. B en W polsten vooraf de plaatselijke ondernemersverenigingen hierover. Zakenkring Zuidhorn bleek wel te porren voor deze heffing. Dat gold ook voor Handelsvereniging Leek-Nietap. Ondernemers in Marum en Grijpskerk voelen hiervoor vooralsnog niet. Dus presenteerden B en W een raadsvoorstel om ondernemers in Zuidhorn en Leek hiervoor met 400 euro per jaar te belasten.

Niet gehoord

Onder de winkeliers in Zuidhorn is de heffing redelijk onomstreden. Dat geldt evenwel niet voor de winkeliers in het centrum van Leek. Volgens eigenaar Henk-Jan Klooster van modezaak De Heeren van Leek varen B en W te zeer op het kompas van de Handelsvereniging. ,,De meeste winkeliers zijn geen lid van de HV. Zij zijn hierover nimmer gehoord.’’

Peiling

De meeste raadsfracties deelden de kritiek. Dus kreeg PvdA-wethouder Elly Pastoor (Economische Zaken) opdracht beter onderzoek te doen naar draagvlak te doen over reclamebelasting onder de ondernemers in Leek. Pastoor ziet dit niet te zien als een taak van de gemeente. Zij gaat daarom Handelsvereniging Leek-Nietap verzoeken de peiling uit te voeren. Tot die tijd blijft reclamebelasting in Leek én Zuidhorn uit. Daarover is Zakenkring Zuidhorn teleurgesteld.