Pepernootmeisjes gaan volgend jaar in de herkansing: 'Veel bijval'

De introductie van pepernootmeisjes als een soort alternatief voor zwartepiet, is dit jaar nog geen doorslaand succes gebleken. Maar de bedenkers van dit concept als alternatief voor zwarte piet, geven de moed zeker niet op.

Twee maanden geleden werd het initiatief vanuit een bedrijf in Leek gelanceerd. Volgens Charlotte Bakker van de organisatie - ze runt zelf een evenementenbureau in Roden - werd er enthousiast op gereageerd. ,,Een filmpje van onze huppelende pepernootmeisjes en kruidnootjongens op Tiktok was een regelrechte hit. De video haalde tot nu toe 22.000 views. Dankzij dit filmpje werden de pepernootmeisjes op straat al door kinderen herkend."

Handvol opdrachten

De initiatiefnemers mikten vooraf met name op winkelcentra die de in kleurig aangeklede pepernootjesmeisjes ter verhoging van de feestvreugde vlak voor sinterklaas konden inhuren. Ondanks het enthousiaste onthaal bleef het slechts bij een handvol concrete opdrachten. ,,De meeste sinterklaasactiviteiten worden al maanden van tevoren geregeld. Ons initiatief kwam hiervoor te laat."

Bovendien durfden veel organisaties het vanwege corona niet aan om activiteiten op touw te zetten. ,,Dat gold bijvoorbeeld voor de winkeliersvereniging in Leek, met wie ik heb gesproken. Wij mochten wel opdraven in onder meer Almere en Malden bij Arnhem. Daar was ik zelf bij. Ik zag hoe veel kinderen, maar ook volwassenen, met de pepernootmeisjes en kruidnootjongens op de foto wilden. Dan leidt al snel tot opeenhoping van mensen. Dat moet je in coronatijd natuurlijk niet willen."

Minder strikte regels?

Volgens Charlotte Bakker is er op sociale media en dergelijke overwegend positief op dit nieuwe fenomeen gereageerd. Op grond daarvan heeft zij hoge verwachtingen voor volgend jaar: ,,We zijn van plan om begin 2021 al op de trom te gaan slaan. Als de coronaregels tegen die tijd wat minder strikt zijn, slepen we in november en december veel meer opdrachten in de wacht. Te meer omdat het voor intochtorganisaties en dergelijke steeds lastiger wordt om zwarte pieten te vinden. De animo om voor zwarte piet te spelen wordt vanwege de beladen discussie die al jaren gaande is, steeds minder."

‘Negatieve reclame is ook reclame’

Op sociale media zijn de reacties op de pepernootmeisjes volgens haar overwegend positief. ,,Een paar aanhangers van zwarte piet reageerden negatief. Dat hoort erbij. En ach, negatieve reclame is ook reclame."