Automatische trein punctueler, maar reizigers zijn er -nu nog- minder over te spreken

Treinmachinisten voelen kennelijk beter aan wat reizigers prettig vinden dan automatische besturing. Dat lijkt de conclusie van testritten met een Arriva-trein in Groningen en Friesland.

In het eindrapport over de test staat dat een automatische trein beter op tijd rijdt, maar dat reizigers de ritten met machinist beter beoordeelden. Volgens Prorail gaat het om een klein verschil en is de grote potentie van automatische besturing duidelijk geworden.

Eind dit jaar is vanuit Groningen een vervolgtest van het ATO-systeem (Automatic Train Operation). Dan gaan er geen reizigers mee.

Door automatische trein meer treinen per uur

Prorail deed drie keer een test vanuit Groningen waarbij dit voorjaar voor het eerst reizigers werden betrokken. De belangstelling van passagiers was enorm. Ook provincie, Arriva en fabrikant Stadler deden graag mee aan de test.

Volgens de spoorbeheerder kan ATO er in de toekomst voor zorgen dat er meer treinen op het spoor kunnen rijden (want dichter op elkaar) en ook nog duurzamer (want gelijkmatiger).

Tijdens de proeven op de baanvakken Groningen - Zuidhorn en Hoogkerk - Buitenpost bleek dat de automaat de trein prima kan laten optrekken, remmen, stoppen, op maximumsnelheid rijden en routewijzigingen verwerken. Het is onduidelijk waarom reizigers een rit met machinist beter waardeerden (ze wisten niet wanneer de machinist reed en wanneer de automaat).

Bij het testen bleef de machinist verantwoordelijk voor de rit.