Je slaapkamer kleed je aan met verduisterende rolgordijnen

Aangeboden door: PoweredBlinds.nl

Je kunt jezelf aankleden in de slaapkamer, daarbij kies je kleding die past bij jouw karakter en je plannen voor die dag. Vorm en functie dus, en dit geldt ook voor de slaapkamer: Het bed, de kledingkast en de raamdecoratie.

Het type gordijn dat je kiest is zeker niet alleen voor decoratieve doeleinden bedoeld, het is met name de functie die bovenaan de lijst van prioriteiten behoort te staan. Zo is er de keuze voor gordijnen die licht doorlaten, of geheel verduisterend zijn. Waarom je de slaapkamer beter kunt aankleden met verduisterende rolgordijnen kun je op deze pagina lezen.

De voordelen van verduisterende gordijnen

Je hebt er wellicht niet eens bij stilgestaan dat lichtdoorlatende gordijnen of verduisterende gordijnen zo verschillend kunnen zijn. In basis zijn er drie soorten raamdecoratie:

  1. Lichtdoorlatend zoals vitrage of glasgordijnen. Deze raambekleding laat licht door maar kan het invallend zonlicht wel meer diffuus maken. Je kunt nog steeds van binnen naar buiten kijken en andersom.
  2. Half-lichtdoorlatende of half-verduisterende gordijnen zorgen voor meer privacy, maar je kunt nog steeds zien of er licht binnen of buiten is. Overdag hoef je de verlichting niet direct in te schakelen bij het betreden van de slaapkamer.
  3. Verduisterende gordijnen sluiten al het licht buiten, en laten van buitenaf niet zien of de verlichting in de woning ingeschakeld staat. Dit biedt de meest privacy, de beste zonwering en thermische isolatie. Je zult wel de lampen moeten inschakelen om zicht te behouden in de afgesloten ruimte.

Let op met goedkope oplossingen

Een goede oplossing voor raamdecoratie op de slaapkamer hoeft gelukkig niet duur te zijn. Toch moet je opletten met té goedkope opties. In de eerste plaats omdat standaard maten doorgaans net niet goed passen, daardoor kunnen er kieren of naden zijn waar licht toch doorheen kan schijnen. Dit is met name bij verduisterende gordijnen merkbaar en niet wenselijk. Daarnaast kan het gebruikscomfort een stuk minder zijn, bijvoorbeeld door een gordijnrails die niet lekker loopt of een oprolsysteem dat zwaar is of stropt. Om nog maar niet te spreken van de levensduur, een kwalitatief goed product verdient zichzelf doorgaans ruimschoots terug. Let liever op de prijs- kwaliteitverhouding dan op de prijs alleen, dan maak je een keuze waar je echt tevreden mee zult zijn en jarenlang van zult genieten.

Waarom slapen we zo slecht?

We weten allemaal dat acht uur slapen per etmaal de standaard is, maar wie komt hier in praktijk aan? Die Netflix serie kijkt zichzelf niet, en die Likes moet ook iemand uitdelen. Druk, druk, druk, slapen zit dan alleen maar in de weg. Toch merk je direct het verschil tussen een goede nachtrust en een nacht van woelen en draaien onder de dekens. Het gaat niet alleen om het aantal uren, maar vooral ook om de kwaliteit van slapen.

Ons bioritme is ingesteld op een 24-uurs patroon, de snelheid waarmee de aarde een ronde maakt om de zon heen. Oermensen hadden geen klok nodig om te zien wanneer het bedtijd was, en geen wekker om uitgerust te gaan jagen op wilde zwijnen. Dit verliep automatisch, de natuur om de oermensen heen gaf alle informatie die het lichaam nodig had. Bij daglicht (blauw-wit) is een mens alert, bij zonsondergang (oranje-wit) wordt je slaperig en wanneer het donker is wil het lichaam rusten. Dit ging vroeger automatisch, nu niet meer.

We leven in een 24-uurs economie, in een tijd waardoor we met lampen op elektriciteit altijd licht om ons heen hebben. Misschien wel een beetje teveel licht, met verduisterende rolgordijnen kun je ‘lichtvervuiling’ in huis voorkomen. Omdat we niet allemaal op dezelfde tijd opstaan, bijvoorbeeld vanwege werk of andere verplichtingen, willen we graag zelf bepalen wanneer we ontwaken. Met PoweredBlinds elektrische rolgordijnen kun je de raamdecoratie laten openen wanneer jou dat uitkomt. Dus niet om zes uur in het weekend tijdens de zomer. Kies in de slaapkamer voor een fluisterstille buismotor die je niet met geluid wakker maakt, maar dankzij het invallend licht. Je kunt dit instellen via een timer of via een smartphone app. Je zou denken dat het niet zo uitmaakt, je hebt immers jouw ogen dicht tijdens het slapen, maar je zult heel snel een vast ritme oppakken en jouw natuurlijke ritme herstellen.

Op naar een ultieme nachtrust

Hier zijn nog vijf tips voor een ultieme nachtrust:

  1. Breng jouw lichaam en geest in staat van rust voordat je gaat slapen.
  2. Maak een slaapkamer echt donker in de nacht, zodat het licht de volgende dag de meeste impact heeft.
  3. Probeer een vast schema te bepalen dat past bij jouw bioritme en leefwijze.
  4. Kies voor elektrische raamdecoratie die je ondersteunt en voor je ‘denkt’.
  5. Denk naast thermische isolatie ook aan akoestische isolatie. Veel mensen hebben ook baat bij ‘white noise’.

Door beter te slapen presteer je beter wanneer je wakker bent.