Klachten over anoniem bellende ambtenaren

LEEK-ZUIDHORN In de gemeente Westerkwartier zijn klachten gerezen over ambtenaren die vanwege het risico op coronabesmetting werken vanuit hun eigen huis.

Als de ambtenaren in deze situatie zich telefonisch verstaan met inwoners, gebeurt het bellen anoniem. De nummerherkenning die plaatsvindt bij bellen vanuit het gemeentehuis, ontbreekt. Dat brengt inwoners soms in verwarring, meent raadslid Johan de Vries van de coalitiefractie VZ Westerkwartier. De Vries vindt anoniem bellende ambtenaren ongewenst. ,,Onze gemeente wil haar inwoners centraal stellen. Daar hoort transparant en toegankelijk handelen bij. Anoniem bellen past niet bij deze transparantie’’, aldus De Vries.

Meerdere klachten

Hij zegt dat bij zijn fractie hierover meerdere klachten zijn binnengekomen. ,,Anoniem bellen wordt door veel mensen als vervelend of in sommige situaties als zeer stressvol ervaren. Bovendien zijn er diverse mensen die nooit hun telefoon opnemen als er geen nummer van de beller wordt weergegeven.’’ In schriftelijke vragen wil De Vries van het college van B en W weten of het mogelijk is om als gemeente van het anoniem bellen af te stappen.

Volgens het raadslid zijn er al meerdere gemeenten die zijn gestopt met het afschermen van het eigen telefoonnummer. ,,Sommige gemeenten kiezen ervoor om standaard het algemene nummer van het gemeentehuis mee te zenden. Andere gemeenten kiezen ervoor om het doorkiesnummer van de medewerker te vermelden. Dit laatste lijkt ons het meeste efficiënt’’, meent hij.