‘Klaar met metingen. Nu tijd voor actie’

Grootegast, Leek, Marum, Zuidhorn en de oude gemeente Ezinge vormen sinds januari de gemeente Westerkwartier. Deze krant volgt de nieuwe gemeente op de voet. Deze week: bewoner Kees de Bock van buurtschap De Poffert.

U vraagt al drie jaar aandacht voor de problematiek van de hardrijders door uw dorp. Hoe bevalt de gemeente Westerkwartier?

„De politiek van de nieuwe gemeente is van goede wil. Ik geloof dat de meeste raadsfracties uit zijn op meer burgerparticipatie. Toch komt dat tot op heden in het geval van De Poffert niet echt van de grond. Dat zit vast op de ambtenaren. Wij hebben vanuit De Poffert nu in het Westerkwartier te maken met dezelfde ambtenaren als die voorheen actief waren in Leek en Zuidhorn.’‘

Wat is uw bezwaar tegen de ambtenaren?

,,Metingen doen. Dat is voor hen het grote toverwoord. Alsof niet al lang en breed bekend is dat door ons dorp veel te hard wordt gereden. Als er metingen plaatsvinden, worden wij hierin als buurtbewoners niet gekend. In de praktijk stuit het uitlezen van de meetgegevens op problemen. Daarom moest onlangs een nieuw bureau in de arm worden genomen..Wij vinden dat er zo langzamerhand genoeg is gemeten. Het komt nu aan op actie.’‘

Hoe stelt u zich dit voor?

,,Wij pleiten al langer voor het instellen van een vrachtautoverbod door De Poffert. Dat wordt ambtelijk afgewezen omdat de politie niet in staat wordt geacht een dergelijk verbod het etmaal rond te handhaven. Dat laatste vind ik eerlijk gezegd een kulargument. Er zijn veel meer verboden in ons land, waarop niet wordt gehandhaafd.’‘

Recentelijk is er opnieuw gemeten. Wat kwam daaruit?

,,Die metingen bevestigen dat driekwart van het doorgaande verkeer te hard rijdt tot soms wel 90 kilometer per uur waar 60 of zelfs 30 is toegestaan. Vorige week kregen we de uitkomsten van deze metingen eindelijk van de gemeente. Dat was niet gebeurd als ik bij verkeersambtenaar Theo Vlaming niet een dag eerder mijn beklag had gedaan over dat wij al drie maanden niets meer van de gemeente hadden vernomen.’‘

Hoe verklaart u het grote aantal vrachtauto’s door uw dorp?

„Voorheen nam het vrachtverkeer op de A7 met de bestemming Zuidhorn afslag 33 bij Boerakker. Nu bedrijventerrein Westpoort er ligt, kiezen veel chauffeurs voor afslag 34. Via Westpoort rijden de trucks dan over De Poffert en Enumatil naar Zuidhorn. Probleem bij metingen is dat de uitkomsten langs de meetlat worden gelegd van landelijke normen. Die houden geen rekening met bijvoorbeeld het feit dat wij hier op veengrond zitten. Daar komt de scheurvorming in onze huizen uit voort.’‘