Nieuwbouw SmiLease Leek

LEEK - Het bedrijf SmiLease wordt eind dit jaar verplaatst van Leeksterhout naar de overkant van de A7 op bedrijventerrein Leeksterveld.

De voorbereidingen voor de nieuwbouw die verrijst pal naast wateronthardingsbedrijf Amysoft aan de Hoogte is al begonnen. De eigenaren Hans van der Kooij (63) en Sjouke Brandsma (35) namen De Boer Staalbouw in Leek voor de nieuwbouw in de arm. Het dak van het nieuwe gebouw wordt voorzien van 700 zonnepanelen. ,,Daarmee wordt straks tweemaal zoveel elektriciteit opgewekt dan we zelf nodig hebben", vertelt directeur Van der Kooij. Een aardgasaansluiting ontbreekt in het nieuwe pand. ,,We gaan werken met aardwarmte en warmtepompen.''

SmiLease was dertien jaar geleden landelijk het eerste bedrijf dat als een pionier begon met het leasen van auto's aan particulieren. In korte tijd nam private lease een grote vlucht. ,,Nagenoeg alle leasemaatschappijen, importeurs en dealers bieden nu leasing aan. Voordien beperkte het leasen van auto's zich veelal tot lease aan bedrijven.''

Het Leekster bedrijf vertoont jaarlijks een groei van rond de 30 procent. ,,Op dit moment hebben we een slordige duizend auto's op de weg waarin onze particuliere klanten rijden.'' Smilease ziet Noord-Nederland als zijn eigen kerngebied. ,,Maar tot aan Nijmegen en omgeving hebben wij klanten.'' Door de omzetgroei moesten Van der Kooij en zijn vier jaar geleden toegetreden jongere compagnon omzien naar andere behuizing. ,,We beschikken straks over vijfmaal het vloeroppervlakte ten opzichte van ons huidige huurpand.'' Voor de bezetting van de bovenste kantooretage wordt nog omgezien naar een huurder. Zodra de nieuwbouw klaar is, wil Smilease twee nieuwe medewerkers werven.

Het bedrijf werkt met zeven automerken. Door het bedingen van kortingen bij importeurs is Smilease in staat concurrerende prijzen aan te bieden. ,,Wij leveren nieuwe auto's uit maar ook (jongere) occasions. Zodra occasions wat ouder worden, doet Smilease de auto's van de hand. Eigenaar Van der Kooij is ervan overtuigd dat de elektrische auto op termijn de huidige benzine- en dieselauto op de markt gaat verdringen. ,,Wij zien deze ontwikkeling als een kans. Op onze huidige bedrijfslocatie beschikken we over te weinig oppervlakte om hierop te kunnen spelen. Om die reden hebben we na lang nadenken gekozen voor nieuwbouw.'' Op dit moment least Smilease nog geen enkele elektrische auto aan een particulier. ,,Om de 150 kilometer laden en lange laadtijden geven nog te veel gedoe. Pas als er een elektrische auto op de markt komt met, ik noem maar wat, een actieradius van 500 kilometer wordt dit voor ons en onze klanten interessant.''

Volgens Brandsma is het verbruik in de vorm van elektriciteit de helft goedkoper ten opzichte van benzine. Hoe lang de definitieve doorbraak van de elektrische auto nog gaat duren? Daarover durven de beide directeuren geen uitspraak te doen.