Helga Mast tweede bij internationale borduurwedstrijd

OOSTWOLD

In september 2017 werd de Hand & Lock Prize for Embroidery uitgeschreven. Een Internationale borduurwedstrijd waarbij natuurlijke en gerecyclede materialen de basis moesten vormen voor het eindproduct. De inzending mocht een vrij kunstwerk zijn.

Helga Mast uit Oostwold deed mee in de categorie Mode. Op 15 november jl. won ze in Londen de tweede prijs met een trouwjurk, die volledig gemaakt werd met natuurlijke producten. Haar werk bestaat normaliter vooral uit het borduren van kleding voor musicals en de ontwerp van de kostuums, maar ze doet ook opdrachten voor bibliotheken en particulieren.

Er deden zo’n duizend kandidaten van over de hele wereld aan de wedstrijd mee en er waren dertig finaleplaatsen. In juni moesten het concept, de stalen en het ontwerp ingeleverd zijn. Een maand later hoorde Helga dat ze door was. Het was een lang en intens proces. Helga was al een tijd bezig met plantaardig verven. Ze deed testjes met verschillende materialen en verwerkte visleer en natuurlijke kleuren in het product. Ze verzamelde bladeren en walnootschillen van de walnootboom uit haar tuin en spaarde pitten van avocado’s, wortel van rabarber en kreeg velletjes zalm van de visboer. Ze kocht een zijden trouwjurk op Marktplaats en gebruikte een speciale techniek waarbij de bladeren worden geprint en gestoomd. Ze werkte met vissersgelatine en veren van de kalkoen van haar buurvrouw. De voering van de trouwjurk verfde ze met walnoot en avocado.

„Het was een enorm karwei. Alleen al het trekken en schuren van de zalm was een ellenlange bezigheid”, zegt Mast. „Mijn idee achter het ontwerp is dat je met natuurlijke materialen iets prachtigs kunt maken. In de regel hangt een trouwjurk in een kast te vergelen. Knip hem stuk en maak er iets nieuws van met dingen die je verzamelt op de trouwdag zelf. Bijvoorbeeld met de bladeren in de tuin en de restanten van het trouwdiner.” „Eigenlijk is borduren theater op de vierkante centimeter. Ik wil graag dat het er van dichtbij ook goed uitziet en niet alleen van een afstand. Om de naaldtechniek goed te beheersen deed ik een korte cursus. Ook volgde ik onder andere een workshop visleer. Dit werd samen met mijn theaterachtergrond uiteindelijk gegoten in dit mooie resultaat.”

„In Engeland nemen ze borduren heel serieus. Daar mogen ze in Nederland een voorbeeld aan nemen”, zegt Mast. „In de jury zat de voorzitter van het gilde van borduurders. Een oudere man met een grote keten om zijn nek, die er heel trots op is dat het gilde al 700 jaar bestaat”, lacht ze. „In Engeland bestaat een HBO opleiding voor dit vak, in Nederland is er niets op dit gebied.”

De jurk blijft ongeveer een jaar in London. Daar gaat hij langs evenementen. Haar prijs, een hand geborduurd werk, werd gemaakt door haar mentor. Hij hielp haar ook het concept voor de jurk uit te werken. Verder won ze een tweedaagse cursus Goudwerkborduren. Als ze de jurk terug krijgt gaat ze er mee exposeren. „Hij past heel goed in exposities over duurzaamheid. Het verhaal achter de jurk is prachtig maar het moest vooral een jurk worden die op een rode loper past. Duurzaam met de focus op mooi en niet op recycling. Het heeft niets te maken met kruissteekjes borduren. Eigenlijk is het toegepaste kunst”, meent Mast

„Ik ben diep gelukkig met mijn prijs, het is een prachtige waardering.” De komende tijd werpt Helga zich op het ontwerpen van de kostuums voor de musical Chess van muziektheater Goov in Groningen. Ondertussen geniet ze nog lang na „En dat terwijl ik handwerken vroeger verschrikkelijk vond. Mijn moeder maakte al mijn werkjes af.”

Ineke Doornbos