Sws De Aquarel heeft drastische veranderingen ondergaan

SEBALDEBUREN

Met ingang van dit schooljaar heeft het team van Sws De Aquarel in Sebaldeburen het onderwijs verder aangepast naar meer adaptief en gepersonaliseerd, meer groepsdoorbroken en meer betrokkenheid van de leerlingen.

De organisatie is drastisch veranderd. Leerlingen zitten in basisgroepen. Daar starten ze de dag met elkaar, hebben ze onder andere gezamenlijk sociaal- emotionele vorming, creatief, muziek en lunchen ze samen. Het schoolgebouw is ingedeeld in verschillende ruimtes; stiltelokaal, samenwerkruimtes en instructielokalen. Aan de hand van een dag- of weektaak gaan leerlingen aan het werk, waarbij ze zelf een aantal keuzemogelijkheden hebben. Wel of geen instructie volgen, samenwerkend of alleen?

De leerlingen hebben regelmatig een leergesprek met hun coachleerkracht. Daarin bespreken ze doelen en wat ze nodig hebben om die doelen te bereiken. Bijzonder om te zien dat ook hele jonge leerlingen al in staat zijn om deze gesprekken te voeren.

Afgelopen week heeft een aantal leerlingen tijdens een informatieavond de ouders rondgeleid en enthousiast verteld over de nieuwe werkwijze. Ook ouders zijn positief. Het team is gepast trots op hun prestatie en blijft werken aan verbetering. „Ook is ze altijd bereid om dit 'AquarelLEREN' te demonstreren!”, aldus het team van De Aquarel.