Column Anneke de Vries | Nat

Westerkwartier

Belevenissen uit het Gymnasium

Haalde ik vroeger de spons over het krijtbord om het fris en zuiver te houden, een digibord eist iets meer poetsenergie. Want je krijgt met nat op glad slecht grip op het oppervlak en met alleen een droge doek blijven de teksten gewoon zichtbaar. De onlangs ontdekte tussenweg is: de bloemenspuit. Een bekend warenhuis met schappelijke prijzen had enige tijd geleden zowaar een mooi modelletje in de aanbieding. Ik kocht, tapte vol en nu staat het voor de grijp op de kast en besproei ik het bord dat het een lust is, om daarna alles met droog doek moeiteloos weg te vegen. Maar daarmee zijn niet alle functies benut…! Op zeker moment wordt in zekere hoek van mijn lokaal nogal geklept. Het besproken onderwerp valt nadrukkelijk buiten het in de les behandelde. Stiekem pak ik de spuit van de kast, wandel richting de overtreders en pomp onderweg het mechanisme op voor extra kracht. Helaas is dit al genoeg en kom ik niet aan sproeien toe: men zag me en ging ogenblikkelijk over tot overleg over het huiswerk. Jammer, kans gemist. Op zeker ander moment in een andere les ben ik te lui om richting de overtreders te wandelen maar wil wel laten weten dat ik een andere definitie van “huiswerk op school” heb. Ik draai de spuitmond zo, dat ik een heerlijk gerichte straal heel ver weg kan schieten. De eerste de beste keer ging dat overigens volledig mis: het spuitmechanisme was te ver opengedraaid, het dopje sprong eraf en in plaats van een sproei voorwaarts richting zondaars landde het dopje op het hoofd van het voorste meisje en spoot het ding zijdelings pal op haar beide braafwerkende buurvrouwen, wier schriften tijdelijk verpest werden. Excuus alsnog. Sinds die tijd houd ik het knopje vast als ik ver wil mikken. Herinnert u zich nog die hitte van september? Zie ik ineens op zo’n dag een klam handje in de lucht hangen. “Mevrouw, mogen we met de bloemenspuit? Doe ik er wel even vers water in”. Het idee valt integraal in goede aarde: “Ik ook, ik ook!” Nou ja zeg. Is het ding van reinigingsmechanisme naar strafmiddel nu veranderd tot beloningsstrategie. Maar goed, allemaal even een frisse kop en verkwikt verder. Ik mijmer intussen over meer mogelijkheden. Suggesties welkom! Reageren? Mail naar a.vries@rsgdeborgen.nl Anneke de Vries, docente klassieke talen op de Lindenborg  

Auteur

Monique Westra