Festival moet 'ouwe lullen-muziek' nieuw leven inblazen

RODEN

De jeugd ziet het vaak als 'ouwe lullenmuziek', maar Klaas van der Heide en vele liefhebbers zien de afnemende belangstelling voor kapellenmuziek met lede ogen aan. De Roner probeert het tij te keren met een festival met drie blaaskapellen, en wel in Roden.

Het evenement is 20 november in De Pompstee.  "Ik koos voor Roden, omdat ik hier meer belangstelling verwacht dan bijvoorbeeld in Zevenhuizen,  waar vaak alleen familie naar optredens komt", laat de initiatiefnemer weten. Het festival wordt verzorgd door de Koetsebloazers uit Leek, de Wulpkapel uit De Wilp en de Zeumhuuster Bloaskapel uit Zevenhuizen. In laatstgenoemde kapel levert de 70-jarige Van der Heide zelf zijn bijdrage met de tweede flügelhorn. "Ik heb altijd veel met muziek te maken gehad, vooral met blaaskapelmuziek. Brassband en fanfare zijn over het algemeen -  vooral in het Noorden - heel populair, in het Zuiden vooral de blaaskapellen. De volksmuziek komt van oorsprong uit Tsjechië, de Egerländer muziek, met een Böhmische en een Mährische kant", verwijst hij naar de Tsjechische streken Bohemen en Moravië. Bekend orkestleider was Ernst Mosch, deze heeft veel polka's en walsjes op zijn naam staan. Van der Heide is geboren en getogen in Grijpskerk. "Je hebt daar muziekvereniging Excelsior, de christelijke, en Ons Ideaal,  niet-christelijk. Ik speelde bij Excelsior. Het was heel moeilijk, als 6-, 7-jarige met niet zo kindvriendelijke muziek. Later, ik werkte toen bij de Rijksluchtvaartschool in Eelde, heb ik in Leek gewoond en nog later in Terheijl. Geert de Weerd zat toen bij Concordia in Zevenhuizen en zo kwam ik in de kapel. Ik speel nu nog bij de Zeumhuuster Bloaskapel, daar is Geert dirigent."

Overstap

"Ik kwam via de kerk in contact met Geert de Weerd, zodoende ben ik ook bij die blaaskapel gekomen. Later maakte ik de overstap naar de Wulpkapel in De Wilp, maar kwam toch weer terug bij de Zeumhuuster Bloaskapel." De polka- en walsmuziek is Van der Heide's grote liefde. "Ik heb veel cd's, heb een passie voor die muziek. Met mijn muziekvriend Eppie Broekema uit Niebert ga ik vaak naar Brabant en Limburg, daar komen veel kapellen uit Tsjechië. Eppie Broekema is ook nog steeds muzikant, hij speelt saxofoon." Waar de Egerländer muziek mooie melodielijnen heeft, is volgens de Roner bij andere kapellen de uitvoering wat meer technisch hoogstaand. Een probleem is wel de tanende belangstelling. "In het Zuiden heb je veel mensen van 30,40 jaar, hier meestal van 60-80 jaar. Niemand van de jeugd wil doorstromen naar wat ze 'ouwe lullen-muziek' noemen. Dat geldt ook voor de Koetsebloazers en het Wulpkapel. In de Achterhoek wordt de muziek ook veel gespeeld door jongere spelers, het niveau is daar ook hoger." Een ongunstige ontwikkeling is ook afname van het aantal optredens. "Vroeger gingen we als Zeumhuuster Bloaskapel vaak naar zorgcentra. Maar het budget in zorgcentra is veel minder geworden.  Alle kapellen zitten daar mee.  En wij hebben in feite te weinig leden. We hebben onderling veel muzikanten uitgeleend, maar misschien is over een paar jaar wel helemaal gebeurd... Om daar iets aan te doen dacht ik, ik moet iets organiseren. Vandaar het festival. En ik doe een oproep aan iedereen met enige muzikale achtergrond: welkom! Gezelligheid staat voorop, muziek met een borreltje en een kroket." Het festival zondag 20 november is om 14.00 uur in De Pompstee. "Ik organiseer het helemaal zelf. Er is 5 euro entree, als er een meeropbrengst is, gaat die naar kapellen...", besluit Van der Heide.

Auteur

ggeersing